Sebességmérő hajtás ellenőrzése
A hosszú üzemeltetési idő, a nehezen forgó sebességmérő-hajtótengely, a tengelykapcsolat túl nagy, vagy túl kicsi holtjátéka a sebességmérő és a kilométerszámláló működésképtelenségét okozhatja. A hajtótengely görbülése lökésszerű sebességmutatást, vagy telje üzemképtelenséget idéz elő.
A sebességmérő hibája esetén egyéb alkatrészek kiszerelése előtt először a hajlékony hajtótengelyt célszerű ellenőrizni. A sebességmérő-hajtás ellenőrzése és a sebességváltóban való cseréje során a következőképpen járhatunk el:
Szerszámok: 19-es villáskulcs, kombináltfogó, kis csavarhúzó, kocsiemelő, tartóbak
Műveletek:
-
A gépkocsit elöl egyik oldalon felbakoljuk.
-
A sebességmérő hajtótengelyét a műszernél leszereljük (kombináltfogó). A hajtótengely leszerelése során a fogót nem szabad túl erősen összeszorítani, mert a műanyag hollandianya megrepedhet.
-
A motort beindítjuk és az 1. sebességfokozatba váltunk.
-
A sebességmérő hajtótengelyét ellenőrizzük. Ha a tengely a burkolócsőben forog és ujjal nem lehet megállítani, akkor a hiba a műszerben van. A műszert ki kell cserélni. Ha a tengely nem forog, akkor a hibát a tengely szakadása okozhatja. Ebben az esetben a tengely egy része fogóval a burkolócsőből kihúzható, és újat kell beszerelnünk.
-
A sebességmérő hajtótengelyét a sebességváltónál leszereljük (fogó).
-
A sebességváltónál ellenőrizzük a sebességmérő hajtását. Az ellenőrzést szintén az egyik elsőkerék felbakolt helyzetében, járó motorral, 1. sebességfokozatban végezzük. Ha a sebességváltóból kijövő tengely nem forog, ill. fogóval, vagy csavarhúzóval megállítható (a hajtótengely fogai a belső hajtótengely fogain átugranak), a hajtást ki kell szerelni.
- A hajtótengely perselyét a sebességváltóházból kicsavarjuk (19-es kulcs) és ellenőrizzük. Vizsgálni kell:
- a hajtótengely és a persely illesztési hézagát
- a tengely központosságát (a tengely nem lehet görbült)
- a hajtótengelyen levő fogak kopottságát.
A beszerelést a kiszereléshez viszonyítva fordított sorrendben kell végezni!