Sebességmérő hajtás ellenőrzése

A hosszú üzemeltetési idő, a nehezen forgó sebességmérő-hajtótengely, a tengelykapcsolat túl nagy, vagy túl kicsi holtjátéka a sebességmérő és a kilométerszámláló működésképtelenségét okozhatja. A hajtótengely görbülése lökésszerű sebességmutatást, vagy telje üzemképtelenséget idéz elő.

A sebességmérő hibája esetén egyéb alkatrészek kiszerelése előtt először a hajlékony  hajtótengelyt célszerű ellenőrizni. A sebességmérő-hajtás ellenőrzése és a sebességváltóban való cseréje során a következőképpen járhatunk el:

Szerszámok: 19-es villáskulcs, kombináltfogó, kis csavarhúzó, kocsiemelő, tartóbak

Műveletek:

  1. A gépkocsit elöl egyik oldalon felbakoljuk.
  2. A sebességmérő hajtótengelyét a műszernél leszereljük (kombináltfogó). A hajtótengely leszerelése során a fogót nem szabad túl erősen összeszorítani, mert a műanyag hollandianya megrepedhet.
  3. A motort beindítjuk és az 1. sebességfokozatba váltunk.
  4. A sebességmérő hajtótengelyét ellenőrizzük. Ha a tengely a burkolócsőben forog és ujjal nem lehet megállítani, akkor a hiba a műszerben van. A műszert ki kell cserélni. Ha a tengely nem forog, akkor a hibát a tengely szakadása okozhatja. Ebben az esetben a tengely egy része fogóval a burkolócsőből kihúzható, és újat kell beszerelnünk.
  5. A sebességmérő hajtótengelyét a sebességváltónál leszereljük (fogó).
  6. A sebességváltónál ellenőrizzük a sebességmérő hajtását. Az ellenőrzést szintén az egyik elsőkerék felbakolt helyzetében, járó motorral, 1. sebességfokozatban végezzük. Ha a sebességváltóból kijövő tengely nem forog, ill. fogóval, vagy csavarhúzóval megállítható (a hajtótengely fogai a belső hajtótengely fogain átugranak), a hajtást ki kell szerelni.
  7. A hajtótengely perselyét a sebességváltóházból kicsavarjuk (19-es kulcs) és ellenőrizzük. Vizsgálni kell:

A beszerelést a kiszereléshez viszonyítva fordított sorrendben kell végezni!